El pasado jueves 10 de mayo, Compromís per Marines presentó ante el pleno del Ayuntamiento una Moción sobre el cumplimiento de la Ley de Memoria Histórica en el callejero de Marines (http://marines.compromis.net/legislatura/mocion-sobre-el-cumplimiento-de-la-ley-de-memoria-historica-en-el-callejero-de-marines/). Concretamente hace referencia a la calle dedicada a Santiago Mateo Marcos.

Santiago Mateo Marcos fue un Comandante de Caballería que el 18 de julio de 1936 formó parte del golpe de estado contra el gobierno legítimo de la República, que durante la Guerra Civil estuvo en el frente de Madrid formando parte de la 13 división y que durante la Dictadura llegó a ostentar el empleo de Teniente General y fue Capitán General de València desde 1962 hasta su muerte en 1967.

A pesar de haber participado activamente en conseguir que se produjera el traslado de Marines a su nuevo emplazamiento, dado su historial militar, Compromís per Marines cree que a Santiago Mateo Marcos se le debe retirar el honor de formar parte del callejero de nuestro municipio en aplicación de la Ley de Memoria Histórica de España y de la Ley de Memoria Democrática y para la Convivencia del País Valenciano. A su vez, la moción de Compromís per Marines proponía la consulta a los vecinos de Marines para la elección del nuevo nombre de la calle en cuestión.

La moción fue rechazada por el pleno con los votos a favor de los concejales de Compromís per Marines (2), en contra de los concejales del PP (3), como era de esperar, y la abstención de los concejales del equipo de gobierno del PSOE (4). El PSOE planteó dejar sobre la mesa la moción y consultar a la comisión de expertos sobre la memoria histórica que la Generalitat ha creado al efecto puesto que los datos aportados por Compromís en la moción no le parecían suficientes y tenían dudas sobre si se debía aplicar la Ley de Memoria Histórica en este caso. Compromís per Marines sí considera probado que Santiago Mateo Marcos fue un militar golpista que desarrolló su carrera militar durante la dictadura, por lo que procedía aplicar la Ley de Memoria Histórica y puesto que la moción se había presentado para su aprobación mantuvo que se votase en el pleno.

Ni que decir tiene que, ahí donde el PSOE ve dudas y sesgo, Compromís per Marines sólo ve certezas y datos contrastados, por lo que no procedía dejar sobre la mesa una moción que se había presentado para la aprobación en el pleno. Porque, ¿a quién se le puede aplicar la Ley de Memoria Histórica si no es aplicable a un militar golpista que desarrolló su carrera militar durante la Dictadura hasta alcanzar el grado más alto del escalafón militar?

MARINES CONTINUARÀ INCOMPLINT LA LLEI DE MEMÒRIA HISTÒRICA

Dijous passat 10 de maig, Compromís per Marines va presentar davant el ple de l’Ajuntament una Moció sobre el compliment de la Llei de Memòria Històrica en la llista de carrers de Marines (http://marines.compromis.net/legislatura/mocion-sobre-el-cumplimiento-de-la-ley-de-memoria-historica-en-el-callejero-de-marines/). Concretament fa referència al carrer dedicat a Santiago Mateo Marcos.

Santiago Mateo Marcos va ser un Comandant de Cavalleria que el 18 de juliol de 1936 va formar part del colp d’estat contra el govern legítim de la República, que durant la Guerra Civil va estar en el front de Madrid formant part de la 13 divisió i que durant la Dictadura va arribar a ostentar l’ocupació de Tinent General i va ser Capità General de València des de 1962 fins a la seua mort en 1967.

Malgrat haver participat activament a aconseguir que es produïra el trasllat de Marines al seu nou emplaçament, donat el seu historial militar, Compromís per Marines creu que a Santiago Mateo Marcos se li ha de retirar l’honor de formar part de la llista de carrers del nostre municipi en aplicació de la Llei de Memòria Històrica d’Espanya i de la Llei de Memòria Democràtica i per a la Convivència del País Valencià. Per altra banda, la moció de Compromís per Marines proposava la consulta als veïns de Marines per a l’elecció del nou nom del carrer en qüestió.

La moció va ser rebutjada pel ple amb els vots a favor dels regidors de Compromís per Marines (2), en contra dels regidors del PP (3), com era d’esperar, i l’abstenció dels regidors de l’equip de govern del PSOE (4). El PSOE va plantejar deixar sobre la taula la moció i consultar a la comissió d’experts sobre la memòria històrica que la Generalitat ha creat a aquest efecte donat que les dades aportades per Compromís en la moció no li semblaven suficients i tenien dubtes sobre si s’havia d’aplicar la Llei de Memòria Històrica en aquest cas. Compromís per Marines sí que considera provat que Santiago Mateo Marcos va ser un militar colpista que va desenvolupar la seua carrera militar durant la dictadura, per la qual cosa era procedent aplicar la Llei de Memòria Històrica i donat que la moció s’havia presentat per a la seua aprovació va mantenir que es votara en el ple.

Cal dir que, on el PSOE veu dubtes i biaix, Compromís per Marines només veu certeses i dades contrastades, per la qual cosa no era procedent deixar sobre la taula una moció que s’havia presentat per a l’aprovació en el ple. Perquè, a qui se li pot aplicar la Llei de Memòria Històrica si no és aplicable a un militar colpista que va desenvolupar la seua carrera militar durant la Dictadura fins a aconseguir el grau més alt de l’escalafó militar?